motorkerékpár téli tárolása
Hírek

Hogyan tegyem el a motoromat télre? 5 dolog, amit ne felejts el tél előtt!

Ajánlom másoknak is

Ahogy egyre megbízhatatlanabb az időjárás, a motorosok sorban teszik le a motorkerékpárjaikat. Néhány extrém kivételtől eltekintve a nagyon zord körülményeket, esőt, szelet és hideget a többség nem kedveli két keréken. Ez jól is van így.

A következő tavaszig használaton kívül került motorkerékpárokat azonban nem lehet csak úgy lerakni. Pontosabban lehet, de ha azt szeretnénk, hogy még sok-sok évig megbízható, hű társunk legyen, érdemes egy kis figyelmet fordítani a körültekintő tárolásra.

A motorod meghálálja ezt a kis figyelmet. Már csak azért is, mert sokan a szezon alatt is gyakran megfeledkeznek a rendszeres ellenőrzésről, karbantartásról. (Valószínűleg pont ők fogják ilyenkor is gondozás nélkül lerakni a motort, de hátha legalább néhányan közülük elolvassák ezt a cikket és változtatnak.)

1. Mosd le!

Amikor már biztos vagy benne, hogy nem fogod használni a motort egy jó pár hónapig, először is mosd le alaposan! A sár és egyéb szennyeződések alatt könnyen kialakulhat a vakrozsda a hosszú állás ideje alatt. Lehetőleg ne használj magas nyomású mosót, és mindig töröld alaposan szárazta az összes alkatrészt. Jót tesz a fém alkatrészeknek egy viaszos ápolás, és a gumi felületek is szeretik a szilikont, ettől hosszabb lesz az élettartamuk. Attól függően, hogy az ülés bőrből vagy valamilyen szintetikus anyagból készült, azt is érdemes a megfelelő szerrel átkenni.

2. Töltsd fel a benzintartályt!

Hogy a benzintank belülről se korrodálódjon, mindig teljesen feltöltve tárold. A benzin anyagai belülről védik a benzintankot, így az is hosszabb életű marad. Azt mondják, a hosszú tárolás a benzinnek sem tesz jót, esetleg alkotóelemeire eshet szét. Az így kialakult darabkák indításkor eltömíthetik a karburátort, tehát néhányan ezt a benzint le szokták ereszteni és tavasszal friss benzinnel indulnak.

3. Emeld fel a motort!

A hosszú állás a motorgumiknak sem tesz jót. Ha állandó nyomás alatt vannak, esetleg eldeformálódhatnak. Szakértők azt javasolják, hogy a motort tároljuk emelőn, középsztenderen. Ha erre nincs lehetőség, havonta egyszer forgassuk át a kerekeket, hogy mindig más pontjukat nyomja a talaj!

Az emelve tárolás a teleszkópokat is pihenteti, nem feszülnek a rugók egyfolytában, nincs nyomás a szimmeringeken, így azoknak is megnőhet az élettartama.

4. Takard le!

Ha már lemostad a motort, nem árt más módon is védened a fényezésed. Attól függően, hogy a motort a szabadban vagy zárt garázsban tárolod-e télen, különböző motortakaró ponyvák közül választhatsz. Ha garázsban áll, akkor elég lehet egy pokróc vagy egy kiszuperált lepedő, hogy a több hónapos portól és más szennyeződésektől megóvd szeretett járgányodat.

Ha szabadban tartod, mindenképp vízálló ponyvát teríts rá. Ebben az esetben azonban arra is figyelni kell,hogy a ponyva alatt pára alakulhat ki, amitől viszont beindulhat a rozsdaképződés. Ha a ponyvádnak nincs saját nedvszívó bélése, mindenképp érdemes a vízhatlan réteg alá egy nedvszívó réteget tenni, ami ismét lehet az előbb említett pléd vagy lepedő.

5. Töltsd rendszeresen az akkumulátort!

Az akkumulátor nagyon kényes szerkezet. Nem szereti az állást és nem szereti a hideget sem. Ha tehát nem használod rendszeresen, akkor két dolgot tehetsz: rendszeresen töltöd, vagy időnként beindítod a motort, hogy feltöltődjön az akkumulátor is.

Motoros boltokban néhány ezer forintért vásárolhatsz olyan akkumulátor csepptöltőt, ami folyamatosan adagolja a töltést az akkumulátornak. Ezt a töltőt rácsatlakoztathatod a garázsban álló motorod akkumulátorára, de ha a motor a szabadban van, akkor az aksit ki kell venned és olyan helyen tárolnod télen, ahol szobahőmérséklet van. Itt is tölteni kell természetesen.

Az itt felsorolt dolgok a legalapabb tennivalók, ha hosszabb időre le szeretnéd tenni a motorodat. Hogy mi mindent tehetsz még meg az alkatrészek hosszabb élettartama érdekében, arról több cikket is találsz a Csajokamotoron.hu oldalon.

 

Kapcsolódó bejegyzések